NK Classics… 2014

Lenterace op Assen, 12 april…

 

“De eerste klap is een daalder waard…”, aldus een oude zegswijze…

 

Het geluid dat uit ’t viercilindervooronder van de Honda 500 komt, bij ruim elfduizend toeren, lijkt niet eens zo heftig.

Na controle en inflatiecorrectie blijkt de schade toch wel wat meer dan een daalder…

 

En we leken zo goed begonnen…

Na een mooi bedrag aan sponsorgelden binnen gehengeld te hebben was er financiële ruimte voor een vers blok. Dat zou nog wat lichter en vooral sneller moeten worden dan het overigens puike exemplaar van 2013. Met een hagelnieuwe Nova zesbak, een slechts vijf(!) kg wegende krukas (i.p.v. de ruim negen-en-een-halve kilogram standaard kruk) en grotere inlaatkleppen zou dit mogelijk lukken…

Tuner Gerrit heeft er een poos aan gewerkt en de verwachtingen waren hooggespannen.

Testen met nieuwe Davies uitlaten vielen wat tegen. Het vier-in-twee systeem leverde zelfs iets mínder vermogen en koppel…

 

Dan eindelijk testen met het nieuwe blok. Helaas vallen de resultaten daarvan ook wat tegen, qua koppel en vermogen. In plaats van de gehoopte pk-winst levert het nieuwe blok ongeveer 3,5 pk minder… Oeps…

Ik besluit toch om de eerste Lenterace op Assen er wel mee te rijden. Tenslotte weegt het blok toch minder, heeft een zesbak en dat heeft ook zo zijn voordelen.

 

Fysiek helaas ook wat tegenslag: Mijn al jaren versleten knieën beginnen nu toch echt hinder te geven en pijn te doen.

Bezoek aan een orthopeed levert het nieuws op dat er nu toch echt aan een kunstknie gedacht moet worden… Mm.., niet alleen denken. Het gaat gewoon gebeuren, maar dan pas aan ’t eind van het seizoen…Eerst nog wat racen…

 

De lenterace is op zaterdag 12 april en hoewel een ONK wedstrijd, is het evenement door allerlei KNMV perikelen een beetje gedevalueerd tot een eendaags gebeuren.

De trainingen gaan wat de motor betreft wel goed, met de knietjes valt het iets tegen, best wel pijn en belemmering.

Een derde trainingstijd geeft toch een goed vooruitzicht voor de race. Niek Leeuwis staat eerste; knappe tijd van 1.58.9, Jarno Jonker tweede… Jan Frank Bakker heeft wat problemen met de nieuwe ABSAF (vermogen te kort en olie uit de ontluchting). Het startveld van dertien coureurs is dan al wat uitgedund doordat Guust van Gool (Norton) en Bernhard Bakker (ABSAF) er vrij stevig van af zijn gevallen en niet meer meedoen. Hun machines zijn flink beschadigd, zelf hebben ze gelukkig niets. De CMRCH Classics rijden samen met drie Classic GP tweetakten, twee Supermono’s en een paar Moto3 machientjes in één startveld…

Met wat paracetamolletjes ben ik klaar voor de race aan het eind van de middag.

 

In de opwarmronde gaat Niek reeds met pech naar de kant. Hier ligt dus plots wel een kans…

Mijn start is heel goed… Als eerste reguliere Classic coureur duik ik de Haarbocht in en kom na de eerste ronde ook op kop door. Ik heb het tempo er goed in. Jarno Jonker, op de BMW achter mij, gaat in de derde ronde met pech naar de kant, evenals Ton Groot (Norton). Jan Frank ligt dan tweede, maar wordt even later ingehaald door Gerard van den Brom (Honda-vier). Hierachter volgen Roel Pasop (Triumph) en Jeroen de Jager (Ducati). Het gaat echter toch een slijtageslag worden… Richard van der Linden zet zijn Ducati aan de kant en dan líjkt het even goed te gaan. Na zeven ronden heb ik een aardige voorsprong opgebouwd van bijna vijftien seconden en besluit wat rustiger aan te doen nadat ook de achterband wat begint te glijden in Mandeveen/Duikersloot. Gerard valt dan eerst uit met een motor die alle fut ineens kwijt is en redelijk aan het eind van de achtste ronde, vol in zes en vlak voor de Ramshoek is het ineens over en uit bij míjn Honda… Geen aandrijving meer.

 

Freewheelend ga ik af door de zijdeur.., het rennerskwartier in. Zittend voor mijn Toyotaatje op mijn mini ‘Boulevard of Broken Dreams… Dan komen er een jongen en een meisje langs van een jaar of zeven/acht, die mij om mijn handtekening vragen.., zij hebben al een blaadje vol met krabbels van voor hen natuurlijk volstrekt onbekende mannetjes in lederen pakken… Mooi..! Ik voel mij meteen al een heel stuk beter… Geen relativiteits-theorie maar –therapie…

 

De wedstrijd wordt ondertussen gewonnen door Jan Frank, met Roel op de tweede plek en Jeroen als derde op het podium. Vierde is Rob van Teulingen (Honda) en Alex Siertsema  (BMW) is vijfde en laatste(!)…

 

Naderhand blijkt de primaire ketting middenin het blok zo ongeveer geëxplodeerd en bij plusminus maximaal toerental blijft er dan niet zoveel van over. Verder is er één cilinder bus behoorlijk beschadigd en de bijbehorende zuiger ook. Verder valt het wonderwel mee..!

Tja.., jammer van de nu wel erg reële kans op de overwinning en de Honda een/twee met Gerard…

 

Doch, we zijn alweer aan het repareren..!

Hengelo op 3 en 4 mei komt eraan en ik heb het blok van vorig jaar voorzien van wat nieuwe onderdelen, inmiddels gemonteerd en de motor loopt alweer..!

Gerrit is met het ‘nieuwe’ blok bezig. De superlichte krukas is nog goed, maar wordt niet meer gebruikt omdat dit naar alle waarschijnlijkheid toch de oorzaak van de kettingbreuk is… Er komt een iets zwaarder exemplaar in en waarschijnlijk is het blok zelfs voor Hengelo alweer bedrijfsklaar…

 

We geven de moed nog niet op..!!

 

Ernst Hagen

 

 

© Ernst Hagen Motoren | Ontwerp: PK Designs