KNMV NK Classic races 2013.., het vervolg…

 

Na de Classic wedstrijd tijdens de Ducati Club Races te Assen is Duitsland aan de beurt. Deze keer is vrouwlief mee op weg naar Schleiz in het voormalig Oostblok op 22 en 23 juni. Het stratencircuit in dit plaatsje in Oost Thüringen is prachtig gelegen, behoorlijk snel maar toch vrij veilig. Het kent redelijk hoogteverschil, prima asfalt en heel veel rechts/linkse bochtencombinaties… Het is zeer inspannend om te rijden maar ook erg leuk! Na een beste onweersbui met grote hagelstenen die bus en sleurhut teisteren komen wij ongeschonden het rennerskwartier binnen. De rest van het weekend is het puik weer! Er zijn zeer veel deelnemers in allerlei klassen ( ook oude Trabantjes en Wartburgjes…) en het is eigenlijk allemaal een groot feest…

 

Wij hebben een dubbele wedstrijd en rijden samen met de IHRO. De trainingen zijn hard nodig om de best moeilijke baan een beetje te leren kennen! Sommigen hebben hier al vaker gereden en dat blijkt wel een voordeel. Het startveld van IHRO en onze KNMV/CMRCH mensen is heel groot en alles staat aardig door elkaar op het startveld, maar wij rijden wel voor ons eigen klassement. Ik sta derhalve op plek negen, met alleen Niek Leeuwis, Jarno Jonker, Jan Frank Bakker en Willem van Kooij (van de CMRCH) voor mij. De start van Race 1 is wel goed. Door een kleine fout in de bochtige afdaling, raak ik even naast het asfalt maar kan de fiets er wel weer op sturen zonder problemen…, het kost alleen wat plaatsen en de aansluiting bij de kop. De wedstrijd wordt gewonnen door Niek, nipt voor Jan Frank, op afstand gevolgd door Willem en Jarno J. Eindelijk een verdiende podiumplek voor Willem en zijn snelle Suzuki T500! Zelf volg ik op de vijfde plaats.

 

Mijn start bij Race 2 is geweldig en ik ga met de eersten mee de bocht in. Helaas is het in de opwarmronde al licht gaan spetteren en dit zet door in de eerste ronden. Op zeker moment is de helft van de baan helemaal nat en de rest half… Dit is niet echt fijn… Her en der vallen er dan ook rijders. Ik ga wat rustiger karren en zie eerst Jarno J. er hard af gaan. Niek valt ook, maar zit er zó weer op.., zelfs dat kan hij snel… Willem stopt, hij ziet niets meer en heeft een ‘jumpstart-penalty’, ook No Scholl en Rob van Teulingen stoppen er mee. Henk Nebbeling valt er ook af zodat het totale veld erg uitdunt. Niek wint ondanks zijn ‘uitstapje’ ook deze race voor Jan Frank en Guust van Gool pakt dit keer de derde podiumplek met zijn fraaie Norton. Ik beëindig de race als vierde.

 De plaatselijke krant maakt de volgende dag melding van ons race-gebeuren, inclusief foto’s! Ook blijken er maar liefst 16.600 toeschouwers geweest te zijn! Er is ook een Canadees filmploegje, dat opnamen heeft gemaakt en zij gaan ook naar Oschersleben, dat nu op het programma staat en zij nodigen ons uit wat eerder te komen i.v.m. verder filmwerk. Enkelen van ons zijn toch al van plan er een vakantieweekje van te maken (waaronder Mart en ik) en zo koersen wij 200 km noordwaarts naar het mooie permanente circuit van Oschersleben. Wij bezoeken in de vrije dagen o.a. de Harz en de stad Magdenburg. We bivakkeren voor een ‘prikkie’ in het rennerskwartier en het is er best gezellig. Wij rijden met een paar leden wat extra rondjes voor de filmploeg en worden ook nog uitgebreid geïnterviewd. De film wordt een documentaire met de hamvraag: “Waarom doen mensen dit…?” Tja, dat vraagt mijn familie zich ook al jaren af… Wellicht dat er van deze filmbeelden nog iets terug te vinden zal zijn in het eindproduct… Volgend jaar zal de film uitkomen!

 

De dubbele wedstrijden vinden weer in het weekeinde plaats en wederom samen met de IHRO. Het aantal deelnemers is wel wat bescheidener dan in Schleiz, ook in onze klassen. De twee kwalificaties zijn op zaterdag de 29 juni.., inderdaad de Dutch TT dag… In de eerste oefensessie is het niet helemaal droog, een tikje miezerig… Ik heb er wel wat last van, maar het gaat toch redelijk goed. Jan Frank en Willem stoppen er mee. Bijna iedereen is in de veronderstelling dat het ’s middags beter wordt qua weer… Dit blijkt een misvatting… Het wordt steeds natter! Niek is er helemaal niet hij zit in Assen en komt ’s nachts naar hier… Hij mag zondag 2x achteraan starten. Hij krijgt achteraan gezelschap van Jan Frank die in het nat natuurlijk geen goede tijd kon zetten en ook Willem staat verder naar achter dan anders… Van de CMRCH deelnemers sta ik derde achter André Huijgen en Bart Bender. Mijn start is zeer goed bij de eerste ‘Sprintrace’ zondagochtend vroeg en ik duik als eerste de bocht in. Ik weet een ronde lang de kop te houden, ook voor de IHRO mensen, maar dan komen toch Jan Frank en Niek al voorbij… Ik kan hen niet volgen, maar weet wel de derde plek vervolgens vast te houden. Niek wint de race na tien rondjes met een flinke voorsprong op Jan Frank, die een klein probleempje heeft. Ik volg op de derde plaats voor Willem en Gerard van den Brom op de tweede Honda-4.

 

De langere ‘Goldrace’ over 14 ronden is rond het middaguur. Mijn start is weer erg goed, maar nu zijn Jan Frank en Niek al in de eerste ronde langszij en wat ik ook probeer.., ik kan er niet bijblijven… Niek wint ook deze race voor Jan Frank en ik krijg nog een probleem bij het dubbelen van Rob v. T. Hij gaat plots van zijn lijn en we raken elkaar daardoor en ook nog van de baan. Het lukt wel weer om de baan op te sturen, maar ik ben even twee plekken kwijt. Een plaats is gauw terug verdiend als de rijder in kwestie (‘Dean de St. Croix’) een lekke band krijgt maar de gepasseerde Willem moet ik zelf zien terug te pakken… Dit lukt, maar Willem weet wel te volgen en ik moet nog even alles uit de Honda en mijzelf halen om hem voor te blijven. Ook dit lukt en zo pak ik toch m’n tweede derde plek dit weekeinde!!

 

Nu volgt een lange zomerstop, waarin ik wel gereden heb tijdens de ‘Bikers’ Classics’ op Spa/Francorchamps. Heel tof om weer eens op dit fabelachtig mooie circuit te rijden! Ook nog een ‘Twin Cup’ wedstrijd gereden met de VTR SP2, waarin ik vijfde weet te worden en een demo in Den Helder gereden in de ‘Specialklasse’.

 

Dan eindelijk Assen; de uitgestelde ‘Lenteraces’… op 7 en 8 september. Wij rijden met de ‘Supermono’s… Niek, Jan Frank en Mike van Aken hebben op vrijdag al een vrije training gereden. Frans en ik arriveren vrijdagavond. De eerste kwalificatie op zaterdagmorgen onder een grauwe hemel, maar wel windstil en droog, verloopt heel goed. De motor loopt nog altijd als een zonnetje en heeft er toch al weer heel wat racekilometertjes opzitten zonder problemen en totaal geen sleutelwerk! Na afloop van deze eerste sessie blijk ik de magische 2 minutengrens te hebben doorbroken ( 1.59.8 ) en zelfs de snelste tijd te hebben gezet….. Oeps…!! Dan denk je: “Och Niek duikt hier vanmiddag wel even onder..” Maar het weer wordt net een tikje minder en het lukt Niek daarom ‘even’ niet..!

 

De eerste wedstrijd is heel snel na de tweede kwalificatie en de meesten van ons rijden die tweede sessie daarom maar enkele ronden. Zo kan het gebeuren dat ik de eerste ‘pole position’ in mijn carrière heb weten te behalen… Niek staat tweede en Jan Frank derde. De start van race 1 vindt plaats om tien over half zes en Niek gaat er direct als een raket vandoor. Jan Frank pakt de tweede plek en ik heb even moeite dit geweld te volgen… In de tweede ronde lukt het toch om in het achterwiel van Jan Frank te komen en vervolgens barst er een mooie strijd los om de tweede plek. In de lange doorlopende bochten weet J.F. steeds in de buurt, langszij of voorbij te komen… Op de Veenslang kan ik hem steeds weer passeren. De Honda loopt iets sneller dan de ABSAF, met uitaccelereren en op top… In de allerlaatste ronde geef ik nog even alles en weet voor Jan Frank te blijven. Op de meet is het verschil 1,2 seconde… Mooie strijd en mooie tweede plaats! Niek is behoorlijk ver weg gelopen en heeft ‘en passant’ het Classic race record verbeterd naar een geweldige 1.57.7..!

 

Voor Race 2 op zondag heeft het ’s nachts en ’s morgens enorm geregend en pas om half één in de middag wordt het droog… Wij hoeven pas aan het eind van deze dag op te treden en dan schijnt het zonnetje alweer! Mijn start is redelijk, maar ik kom in het gedrang na de Haarbocht niet lekker weg. Niek is weer als een speer vertrokken en Jan Frank, op de snellere (!) fiets van zijn vader eveneens… Het lukt me dit keer niet bij hem aan te pikken en al helemaal niet naar hem toe te rijden. Langzaam zie ik hem in de verte verdwijnen… Ik rij mijn rondjes vrij eenzaam op de derde plaats en heb ook niemand direct achter mij. Ik besluit dit te consolideren en vindt plek drie eigenlijk ook best mooi… Dan valt Jan Frank in de achtste ronde uit met een defecte versnellingsbak en zo krijg ik toch nog de tweede plaats in de schoot geworpen… Niek natuurlijk winnaar en nu ook reeds Nederlands kampioen bij de Classics..!! Hij heeft alle wedstrijden (10) gewonnen en kan in de laatste 2 races op 12 en 13 oktober niet meer ingehaald worden.  Gerard van den Brom is in race 2 derde geworden, nipt voor Willem. Het is Gerards eerste podiumplek dit jaar. In het kampioenschap sta ik derde op slechts 12 punten achterstand op Jan Frank. Gerard staat vierde.

 

Ernst Hagen

 

 

© Ernst Hagen Motoren | Ontwerp: PK Designs