Nieuwe Honda CB500F racer…

 

Nadat ik in november 2010 mijn 500 viercilinder verkocht heb aan een echte liefhebber uit Friesland en van plan was in 2011 op een wat lager pitje te gaan racen…, begon het al heel snel weer te kriebelen.

 

Het vermogen en de betrouwbaarheid van de viercilinder en de daaruit voortvloeiende gunstige mogelijkheden ten aanzien van het racen op een beetje behoorlijk niveau spreken mij zeer aan… Misschien nog wel veel belangrijker is het feit dat zo’n project ook nog eens heel betaalbaar kan blijven…, zeker in vergelijking met de concurrentie in de top vijf van de Nederlandse KNMV Classics top… Natuurlijk…, je kunt het ook met een CB500F zo gek maken

als je wilt…!

 

Jan Frank Bakker heeft in een interview met ‘Racesport’ laten weten dat zijn ABSAF racemotor toch wel tussen de 25000 en 30000 euro kost… en daar komen nog veel onderhoudskosten per seizoen bij!

 

Mijn verkochte CB500F racer heeft mij minder dan een derde van dit

bedrag gekost…

 

Dit seizoen, 2011, heb ik inderdaad op een wat lager pitje met de tweecilinder Drixton Honda gereden en dat pitje bleek nog lager dan van te voren gedacht… Van de vier races die ik heb gereden ben ik niet eenmaal gefinished en twee maal niet eens van start gegaan. Ontstekingsproblemen, een kapotte uitlaatnokkenas plus slepers en een niet optimaal draaiende motor zorgden voor veel hindernissen op het racepad… Maar goed…, van tegenslagen leer je ook veel en het sterkte mij alleen maar om (nog) door te gaan!

 

In april eigenlijk al definitief besloten toch weer een viercilinder project te starten met als doel het seizoen 2012. Gerrit Lether, de tovenaar uit Steenderen die de motorblokken van Gerard van den Brom, Yrjo van der Meijden en mijzelf heeft gebouwd, werd direct bereid gevonden nogmaals een blok voor mij te maken…

 

Zo worden er Suzuki GSXR drijfstangen gebruikt, de standaard krukas wordt bijna 5 kg(!) lichter gemaakt, er komen imitatie DAX zuigers in en kleppen uit een Renault automobiel om maar wat te noemen… Ik vind dit echt fantastisch, temeer omdat duidelijk is gebleken dat het ook echt goed werkt! Gerard is dit jaar bijvoorbeeld tweede in het Classic kampioenschap geworden!

 

Op de testbank levert Gerards Honda-4 zo’n 65 pk aan het achterwiel…, dat is nogal wat! (Een standaard 500-4 heeft een kleine 50 krukas pk’s..)

 

De versnellingsbak kan naar keuze worden ingebouwd… Zo gebruiken Gerard en Yrjo een 5-close-bak. Zelf heb ik net als bij het vorige project gekozen voor een Nova 6-closebak… Niet de goedkoopste optie overigens…

Het blok is inmiddels al klaar en staat reeds op de werkbank.

 

Als ‘gasfabrieken’ dit keer de fraaie Keihin CR carburateurs, diameter 29 mm. Bij het vorige project waren dit nog standaard exemplaren van de oude CB 750F, waarvan uiteraard wel de sproeiers waren aangepast. De ontsteking is elektronisch en komt bij van Manen vandaan. Natuurlijk heel benieuwd naar de prestaties van dit fraaie geheel, maar zover is het nog lang niet. We zijn pas in een pril stadium met het rijwielgedeelte…

 

Op de foto nog even het CB 500F blok (zonder carterpan), naast het speciale ( nog niet gebruikte ) CB 500 twin blok voor de Drixton…

 

Het frame

 

Voor het rijwielgedeelte heb ik aanvankelijk gekozen voor het standaard frame. Dit is echter vrij zwaar en niet echt een toonbeeld van hoogstaande techniek… Het is indertijd duidelijk ontworpen om goedkoop in zeer grote aantallen geproduceerd te worden…, hetgeen ook inderdaad gebeurd is.

Er is niet heel veel mogelijk qua alternatief, in verband met de geldende toelatingsregels van bijvoorbeeld de KNMV en de IHRO. Er was in 1971, het jaar van verschijnen van de CB500F nog geen tijd om veel verbeteringen aan het frame aan te brengen voor racegebruik, laat staan dat er al speciale rijwielgedeeltes gebouwd konden worden in zo’n korte tijd… De grens van toelating nu, ligt bij 1972!

 

In Engeland worden de CB500F frames echter nagemaakt bij het bedrijf ‘Davies Motor Sport’… Er wordt hiervoor speciale Reynolds 631 buis gebruikt…, een zeer taai en heel lichte staal legering…! Dit nu is wel reglementair toegestaan.

Na rijp beraad heb ik besloten zo’n framekit aan te schaffen en deze is inmiddels gearriveerd..! ‘Davies’ levert ook allerlei spullen om er vrijwel een complete fiets van te maken… en ook daarvan heb ik een aantal zaken aangeschaft…:

Allereerst de eveneens behoorlijk lichte achterdempers, de voorvorkpoten ( Honda onderpoten ) met demper cartridges welke instelbaar zijn. Verder nog een carbon brandstoftank en voorspatbord, de clip-ons, kuipsteun, rem-, schakelsetje en het zitje…

De alu- balhoofdset is een product van ‘Voxonda’ en arriveerde afgelopen week ( 16 nov.) eveneens. Deze moest wel pas gemaakt worden, vanwege iets afwijkende balhoofd maat en ook dienden er andere lagers gebruikt te worden. Dit is inmiddels gemonteerd!

Het zijn conische balhoofdlagers. De balhoofdhoek is iets steiler dan standaard, de naloop is met ongeveer 85 mm wel wat afgenomen, maar waarschijnlijk acceptabel…

Het voorwiel is een Honda RC162 replica rem uit Hongarije ( Buda Motors ), een 230 mm 4LS exemplaar van aluminium met magnesium ankerplaten. Uiteraard gespaakt in een lichte alu-velg (1.85 x 18”) van Morad en RVS spaken.

Het achterwiel bestaat uit een lichter gemaakte Honda CB350F remnaaf van 160 mm en ook gespaakt in een Morad velg (2.15 x 18”).

Met al die gewichtsbesparingen hoop ik uiteindelijk uit te komen op een totaal (droog) gewicht van 130 kg voor de complete motorfiets…

Ter vergelijking: De vorige CB500F racer van 2010 woog 145 kg… en een standaard CBeetje 500 komt op bijna 185 kg!

 

Natuurlijk kan ik dan zelf niet helemaal achterblijven, qua massabeperking en ben dus al een tijdje bezig met ‘verlichting’…

Er is bij mij ook al 9 kg af en nog 1tje te gaan… Da’s wel genoeg…!

De voetsteunen zitten nog niet helemaal op de goede plaats…, deze wil ik ietsje lager en wat meer naar voren.

Nu er een aantal componenten gemonteerd zijn kunnen we op de details gaan letten..!

 

Sponsoring

 

Omdat duidelijk moge zijn dat dit project aardig in de papieren aan ’t lopen is, ben ik al een tijdje bezig de sponsoring voor het nieuwe raceseizoen rond
te krijgen…

 

Het is tot dusverre gelukt een drietal sponsors te interesseren voor mijn racerij:

 

CMS ( Classic Motorcycle Supplies ) uit Lelystad, een bedrijf dat o.a. N.O.S. ( New Old Stock ) onderdelen levert voor Honda’s, maar ook nieuwe onderdelen voor alle Japanse merken…, steunt mij al enige jaren en zal dit ook in 2012 doen…!

L’ Arcade, een administratie kantoor uit Heerhugowaard, heeft eveneens steun toegezegd.

 

Dan verzorgt Autoschadebedrijf Peter Koelewijn uit Winkel het spuitwerk voor de racers…

 

Anderen beraden zich nog over sponsoring…!

 

 

© Ernst Hagen Motoren | Ontwerp: PK Designs