Hengelo... NL Classics

 

Met het ‘oude’ blok van vorig jaar onder de Honda-4 reizen we af naar het Gelderse Hengelo op vrijdagmiddag 2 mei. Frans is weer van de partij en we leggen eerst even aan bij tuner Gerrit in Steenderen. Gerrit heeft het kapotte blok van Assen gerepareerd en verder voorzien van een iets zwaardere krukas… Het blok wordt in Hengelo niet gebruikt.., tenzij…

 

Maar van Frans mag ik nu niets meer stukmaken.., ik zal dus heeeel voorzichtig doen. Het weer is wel goed al zal het ’s nachts behoorlijk koud worden. Het rennerskwartier is al redelijk gevuld wanneer wij arriveren, maar er kan nog veel meer bij. Er zullen aardig wat klassen en deelnemers zijn dit weekend!

’s Avonds kunnen we de motor gelukkig al laten keuren.

 

Zaterdagmorgen is er eerst een rijdersbriefing en de eerste training reeds om 9.00 uur. Vanwege de kou loopt het programma al meteen wat uit. Het weer wordt echter snel beter met een prettig zonnetje.

Wij rijden toch samen met de Classic GP tweetakten, dat zijn er echter maar drie..! Wel is er een reguliere Engelse Classic rijder van allure van de partij: Luke Notton met een zeer snelle Seeley G50 (Matchless).

 

Luke draait ook meteen de snelste tijd… Wanneer het ’s middags wat warmer is haalt hij nog eens twee seconden van zijn tijd af en zet een nieuw Classics record voor Hengelo in 2.10.034… Niek doet het ook niet slecht en duikt ook onder het oude record (van Jan Frank) in 2.11.1… Derde plaats is voor Jan Frank in 2.15.9… Hij moet met een nog niet echt optimaal lopende ABSAF dus toch wel behoorlijk toegeven. Willem van Kooij op de echt snelle Suzuki T500, heeft de vierde startplaats in 2.16.6, nog voor Jarno Jonker met 2.17.2. Hierna kom ik op plek zes. Mijn tijd is 2.17.4. Eigenlijk niet zo gek. Met de knietjes gaat het op de motor nu wel aardig. Ik heb een nauwkeurig en super fietstellertje gemonteerd. Deze geeft op het snelste gedeelte net geen 200 km/u aan: 198,6… Dat is toch wel veel, gezien het feit dat Hengelo eigenlijk niet eens een echt snel circuit is!

 

’s Avonds is het erg gezellig in het Classic kamp.., maar het duurt niet te lang want het wordt weer knap koud en er moet zondag nog serieus gereden worden…

Op de wedstrijdzondag is het weer iets minder zonnig dan tijdens de training, maar we mogen zeker niet mopperen. De start van de wedstrijd over 12 ronden vindt plaats rond kwart over één. Ik kom heel goed weg en voor de eerste bocht lig ik vierde. Jarno Jonker komt nog net binnendoor, maar ik weet hem met het uit accelereren het eerste lange rechte stuk op weer terug te pakken. Op kop gaan Luuk en Niek en ik kan ze zowaar de eerste ronde enigszins volgen…

Maar ze gaan toch echt te snel voor mij en in de tweede ronde moet ik echt afhaken al hou ik het tempo er heel goed in, omdat nu Jan Frank mij op de hielen zit. Ronde na ronde rij ik op volle kracht in de veronderstelling dat hij maar vlak achter me blijft…

 

In de zesde ronde verrem ik mij behoorlijk voor de Kloosterbocht (chicane) en moet rechtdoor via de ‘vluchtroute’… Dan blijkt Jan Frank al op een aardige afstand te zijn gereden. Hij wordt echter wel weer op de hielen gezeten door Willem en Jarno J…. De hele ‘verremming’ kost mij wel zo’n tien seconden en dus drie plaatsen… Tja…

In de verte zie ik het edele drietal nog net de overhaakse Boschbocht doorgaan. Achter mij rijdt Gerard van den Brom op de tweede Honda-4 op behoorlijke afstand. Ik probeer het ritme weer te hervinden en doe het wel wat rustiger aan. De mannen voor mij zijn echt niet meer te achterhalen en ik heb me reeds verzoend met plaats zes… Dan moet de motor nu wel heel blijven en dat doet ie…

Het wordt zelfs nog een vijfde plek omdat Willem zijn Suzuki in de laatste ronde nogal stevig neerlegt  in diezelfde Boschbocht en niet meer verder kan.

 

Luuk en Niek hebben er aan kop overigens een fraaie wedstrijd van gemaakt door de volle 12 ronden met elkaar strijd te leveren..! In de laatste ronde haalt Luuk echter nog even alles uit de kast en perst er een fabelachtig snelle ronde in 2.09.3 uit… Wederom een nieuw Classics record.!! Luuk dus winnaar voor Niek en dan gevolgd op eerbiedige afstand door Jarno Jonker, die zo de laatste podiumplek pakt voor Jan Frank en ondergetekende. Gerard hierna zesde, voor Roel Pasop, Bernhard Bakker en Henk Nebbeling. Andre Huijgen eindigt hierachter netjes op de tiende plaats met zijn 350 tweecilinder Honda…

 

Het was weer een mooi weekend…

 

Op naar de Ducati Club Race in Assen van 16, 17 en 18 mei..!

 

Ernst Hagen

 

 

 

 

 

 

© Ernst Hagen Motoren | Ontwerp: PK Designs