Frohburg en Race of the Champions Assen

 

Na Oschersleben een zomerstop van maar liefst acht weken, voordat de ‘Classics’ weer in actie komen in het verre, wederom Duitse, Frohburg op 22 en 23 september. Om het goede gevoel een beetje vast te houden rij ik als ‘gast’ mee tijdens de CRT demo te Den Helder en als CMDT lid in Veenendaal en Basse. Het CMDT is een ‘Grand Prix’ demo club en staat voor: Classic Motorcycle Demo Team. Het team presenteert en berijdt authentieke racemotoren of replica’s daarvan. In Veenendaal rij ik weer eens stevig met de Drixton en door deze jeugdige overmoed  gaat het mis en knalt de fiets net naast de strobalen tegen een stoeprand. Weer wat te knutselen dus. “Frohburger Dreieck” behelst een fraai, vrij lang, vreselijk snel, doch veilig stratencircuit. De baan is 208 meter langer dan Assen, maar de rondetijden zijn nagenoeg hetzelfde, hetgeen iets zegt over de snelheid van de verder best gevarieerde omloop…

 

Naast de ONK Classics rijdt er een grote variëteit aan klassen, waaronder de bekende 50cc Classic club. Het rennerskwartier is dan ook bomvol, maar bere gezellig en talloze tentjes met allerhande aangeboden waren… De eerste training op zaterdag vindt plaats op een nog half natte baan, hetgeen met de hier en daar aanwezige witte strepen op het asfalt niet echt heel uitnodigend werkt. Wij zijn met zestien plus één ( Duitse Ducati Pantah man) in het strijdperk en Willem van Kooij is op zijn Suzuki T500 het snelst in deze sessie! In de tweede training is het droog doch dreigend en er staat een harde wind. Jan Frank Bakker op zijn ABSAF is nu het snelst, gevolgd door Niek Leeuwis op een ‘lease’ fiets.., zijn eigen BSA staat ingepakt klaar voor een race- reis naar de U.S.A… Willem stuurt zijn Soes nu naar plaats drie, gevolgd door de Honda van mijzelf. Op de race zondag mogen wij reeds om even na half twaalf naar de start. Niek gaat in de opwarmronde al naar de kant, hij zal in de race nog door velen gevolgd worden… Mijn start is goed en ik duik als eerste de linker ‘Bridgestone-kurve’ in. Tja, zo’n bocht is natuurlijk pro Japans… Dan volgt het lange rechte stuk met slechts wat flauwe knikken er in, ‘Steinbruch’ geheten. Vervolgens de haakse linker ‘Jugend-kurve’, ( die mij natuurlijk ook goed ligt..), dan weer een lang recht eind, maar wel met een ‘Schikane’ halverwege en een flauwe bult, vervolgens hard remmen voor alweer een haakse linker ‘Wolfskurve’, gemarkeerd door een groot wit huis aan de binnenkant… Hier komt Jan Frank mij voorbij, dan een knik naar rechts en weer een linker op weg naar de laatste ‘Hartmut Wagner Kurve’ voor ‘Start und Ziel’… Ik weet met moeite en tomeloze inzet J.F. een beetje te volgen…, op top loopt mijn Honda wat sneller, maar gaat ook ietwat over zijn toeren… Na enige rondjes zie ik het nutteloze van deze actie en besluit de boel en mijzelf heel te houden. Achter mij ontwaar ik bovendien in het geheel niemand meer… Het blijkt een heuse slijtageslag deze race. Ton Groot en Willem eruit, Gerard en Gert aan de kant en ook André Huijgen, Richard v. d. Linden en Rob van Teulingen dienden op te geven.

 

Jan Frank wint dus, gevolgd door mij, dan de Pantah man die eigenlijk niet meetelt en dan…, jawel…, Jan Koning op de echte derde plek… Grandioos, ús Jan, met zijn 73 lentes…! Hierna volgen Leo Molenaar, No Scholl, Roel Pasop en het Ducati duo: Jeroen de Jager en Alex Siertsema. Jan Frank is met dit resultaat reeds Nederlands kampioen! Proficiat!! Assen vormt twee weken later het decor voor de laatste wedstrijd tijdens de ‘Race of the Champions’. Het evenement wordt georganiseerd door de Ducati club, zodoende zijn er naast de gebruikelijke ONK klassen ook een paar Ducati races. Tijdens de eerste training op zaterdag is het guur en nat. Er komen slechts elf man opdagen: Vier Supermono mensen, met wie wij samen rijden en zeven dappere klassiekers…, waarvan Frank Lemstra de snelste is. ’s Middags is het droog en zelfs zonnig, wel fris en een stevige wind. De Supermono’s zijn niet bij te sloffen, alleen Niek weet er een paar achter zich te houden. Hij pakt dan ook bij ons de eerste startplek. Jan Frank staat twee, gevolgd door mijzelf en vervolgens Bernhard Bakker, Ton Groot en Guust van Gool. Frank Lemstra zevende, voor Roel Pasop, Jarno Onstenk en Rob van Teulingen op de Lyster Honda. Na de training dient er door sommigen wel weer even driftig gesleuteld te worden, maar er is ook nog tijd om in het zonnetje wat na te teuten met een voorzichtig biertje… De wedstrijd op zondag begint om 12.53 uur en het weer is nog steeds prima. Mijn start is weer heel goed en tussen de Superééncilinders duik ik na de start voor Jan Frank de Haarbocht in. Dit duurt maar even en voor de Strubben zit Jan Frank alweer voor mij. Bij het ingaan van de tweede ronde schuift Niek naast mij de Haarbocht in. Hij zit aan de buitenkant en gaat iets te wijd, hij kan de zaak echter ‘voortvarend’ houden. Na Frohburg sta ik even op de tweede plek in het klassement ( kwam ik thuis achter…), maar Niek hoeft slechts voorin vóór mij te blijven om de drie puntjes terug te halen… Helaas kan ik dit tempo niet volgen, al doe ik nog zo mijn best. Achter mij ontstaat een strijdend groepje met Ton Groot, Guust van Gool en Bernhard Bakker. Bij het uitkomen van de Strubben, zie ik hen deze bocht ingaan en weet dat zo te houden. Daarachter is een mooie strijd tussen Jarno Onstenk, Frank en Roel… De wedstrijd wordt gewonnen door Niek, Jan Frank is tweede op veertien seconden. Dan volg ik op nog eens twaalf tellen en dan Guust. Ton is uitgevallen. Bernhard wordt vijfde voor Jarno O. en Frank. Roel achtste, gevolgd door Leo Molenaar, Henk Nebbeling en Jan Koning. Gert Boon twaalfde en Jeroen, Rob, Alex en Gerard sluiten het veld.  Het was een fraai weekend en een prachtig seizoen..!!

 

Eindstand KNMV Classic kampioenschap:

ABSAF

BSA

HONDA

HONDA

HONDA

BMW

NORTON

ABSAF

BMW

KAWASAKI

TRIUMPH

BSA

ABSAF

HONDA

DUCATI

216 punten

143

137

88

83

75

75

62

60

58

55

52

51

50

30

1)

2)

3)

4)

5)

6)

7)

8)

9)

10)

11)

12)

13)

14)

15)

Jan Frank Bakker

Niek Leeuwis

Ernst Hagen

Gerard van den Brom

Yrjo van der Meijden

Jarno Jonker

Guust van Gool

Bernhard Bakker

Boy Beck

Leo Molenaar

Roel Pasop

Jarno Onstenk

Jan Koning

Frank Lemstra

Jeroen de Jager

CMRCH 350 cc klasse eindstand:

1)

2)

3)

Jeroen de Jager

André Huijgen

Leo Smids

DUCATI

HONDA

DUCATI

 

© Ernst Hagen Motoren | Ontwerp: PK Designs