Assen... De Ducati Club race...

 

Het weekend van 17 en 18 mei staat in het teken van de Ducati club races. De NK Classics rijdt hier al jaren een eigen wedstrijd tussen al dat Italiaanse geweld…

Dit jaar wordt het evenement echter niet onder de KNMV vlag verreden maar is toenadering gezocht met het CRT van Henny Lentink die de organisatie ook wel is toevertrouwd. Een conflict echter derhalve tussen de Ducaticlub en de KNMV, waar helaas de Supermono’s en de Classics de dupe van zijn…

 

Wij krijgen als NK Classics namelijk te verstaan door de KNMV dat het geen kampioenswedstrijd zal zijn… Jammer allemaal…!

 

Voor mij wordt het weer een overvol en lang weekend. Frans en ik gaan op donderdagmiddag al heen om het kamp op te slaan. Vrijdag zal ik vier keer vrij trainen met de Honda VTR 1000 SP2. Vervolgens op zaterdag twee keer trainen voor de NK Classics en twee keer voor een wedstrijd met de SP2 voor de TwinCup race.

 

Het weer is goed, wel heb ik de pech dat ik donderdagavond een beetje ziek wordt; grieperig met keelpijn…

De vrijdagtrainingen gaan echter goed en ik rij wel knappe rondjes met de nieuw gemonteerde Metzeler Racetec banden… ( heel goed..!)

 

Zaterdag dus weer flink aan de bak. De Classics trainingen gaan goed met het vijfbakblok en de zware krukas. Ik sta achter Niek, die net op 2.00.1 blijft steken op de tweede startplek, nipt voor Jan Frank en Willem van Kooij. Gerard v.d. Brom is vierde en Jarno O. vijfde. We hebben een goed startveld met wat Engelse vrienden, waaronder Colin Stockdale. Ook Frank Lemstra is van de partij en het is een gezellige boel..!

 

Met de SP2 sta ik in een startveld van maar liefst 43 Ducati’s, waaronder nogal wat nieuwe Panigale’s…, als enige Honda. Ik weet tussen al dit geweld toch nog een 26e startplek te bemachtigen… Ook nog een nieuw p.r. in 1.56.1..!

 

De wedstrijdzondag betekent nogal lang wachten… De Classics zullen pas heel laat in de middag rijden..!

 

’s Middags om een uur of half vier eerst de TwinCup race met de SP2… Ik ga heel goed van start en weet in de eerste ronde nog aardig wat luitjes te pakken en kom bij de eerste doorkomst zo rond de 14e/15e plek door.

Dan gaat het in de Ruskenhoek een beetje mis..; ik ga er zo hard in dat ik de motor niet goed van z’n rechter op z’n linkeroor kan krijgen en de linkerbocht niet houden kan. Met een gangetje van zo’n 180 km ga ik over de curbstones de grindbak in en kom er na 200 meter pas bij de Stekkenwal weer uit, steek deze over en sta vervolgens in de grindbak daar pas stil… Gelukkig heeft niemand mij geraakt… ik ben niet gevallen en mag dus verder. Een heel geploeter om eerst weer uit dat grind te komen en dan mijn race te vervolgen. Heel in de verte zie ik nog juist de laatste man de Bult in sturen… Een nogal ‘deja vu’ bekruipt mij.., twee jaar geleden ging het precies zo… Tja…

 

Afijn, het gaat verder goed en ik weet nog een aantal collega’s te verschalken en eindig als dertigste…

 

Later op de middag dan de Classics race… Weer een zeer goede start en voor de Haarbocht heb ik net Niek te pakken. Jan Frank volgt als derde. Bij de eerste doorkomst lig ik nog altijd op kop maar wordt dan door Niek en Jan Frank bij het aanremmen voor de Haarbocht in de tang genomen…

Ik weet het snelle tweetal nog een tweetal ronden min of meer te volgen maar moet toch afhaken. Het tempo is net een beetje te gek…

 

Een derde plek is ook mooi en als ik na een aantal ronden omkijk zie ik dat Willem op de Suzuki T500 een flink stuk achter ligt. Ik kan gecontroleerd deze situatie tot de laatste ronde handhaven en dan bij het vol accelereren op de Veenslang slaat jammer genoeg toch weer het noodlot toe…

Mijn achter ketting vliegt er af..! Einde wedstrijd… Weg mooie derde plek..!

 

Niek, die de hele wedstrijd met Jan Frank aan het bakkeleien is geweest wint nipt de race en Willem wordt nu fraai derde..!

 

Gerard van den Brom vierde en Jarno O. vijf. Roel Pasop pakt plek zes en Colin heeft Jeroen de Jager net te pakken en wordt zevende. Frank wordt negende en Bernhard Bakker maakt de top tien vol.

 

Slechts twee uitvallers deze keer…, waaronder ik dus. Mijn geborgde(!) sluitschakeltje blijkt er toch vanaf gevlogen te zijn…

 

Op naar Oss dan maar..!

 

Het was wel weer een zeer fraai weekend!

 

Ernst Hagen

 

 

 

© Ernst Hagen Motoren | Ontwerp: PK Designs