De eerste Classic races van 2013…
Hengelo, Oss en Assen (Ducati Club Race)

 

Hengelo staat dit jaar als eerste op het programma na het aflasten /uitstellen van de Paasraces i.v.m. de koude…

De Honda Racer is nauwelijks gewijzigd t.o.v. het vorige jaar. Er is een compleet reserveblok aangeschaft ( ex Yrjo van der Meijden ), dat ongeveer dezelfde specificaties heeft als het reeds door mij gebruikte. Grootste verschil is de versnellingsbak; bij dit blok een standaard exemplaar… De interne overbrenging is daarvan ook iets anders, temeer daar een CB650 koppelingshuis gebruikt wordt. ( CB550 kopp.huis in het raceblok met de Nova zesbak.)

Verder is het rijwielgedeelte nu uitgerust met een andere aluminium balhoofdset met een kortere sprong, waardoor de naloop groter is geworden en de motor nu wat stabieler moet zijn op hoge snelheid. Dit was echt een tekortkoming in 2012, waardoor een stuurdemper zeer noodzakelijk bleek!

Verder rij ik nu met Conti Road Attack banden, waarvoor ik iets bredere velgen moest monteren.

Zoals gezegd mocht dit alles in Hengelo voor het eerst geprobeerd worden op 11 en 12 mei. Tijdens de training blijkt alles in orde en de motor gaat werkelijk als de brandweer..! Dit duurt tot twee ronden voor het einde van de eerste sessie… De motor begint plotseling te ratelen en gaat goed stuk…

’s Middags het reserveblok gemonteerd, te laat voor de tweede training, maar deze valt toch letterlijk in het water: Regen en harde wind!

De startvolgorde wordt aldus bepaald door de morgentraining en deze had ik toch nog als derde afgesloten.

De volgende morgen kan ik op een natte baan het reserveblok proberen en dit loopt goed, zij het minder ‘scherp’ dan de zesbak versie…

De start van de race ’s middags gaat redelijk, de baan is gedeeltelijk droog. Ik sta op de eerste startrij, maar net in het natte gedeelte… Desondanks kom ik goed weg en ga als vierde de eerste bocht door. Ik wil niet teveel risico nemen op de halfnatte baan en bovendien het blok heel houden. Ik merk na zes ronden dat het blok wat inhoudt en even later geeft ook dit exemplaar de geest…! Einde Hengelo voor mij…

De schade aan het eerste blok blijkt een gebroken nokkenasketting ( oorzaak ) die ook de spanner heeft verwoest en zelfs de primaire ketting heeft beschadigd. Verder zijn er een aantal kleppen krom ( vijf ) en zijn er zelfs twee tuimelaars finaal doormidden gebroken. Gelukkig zijn de zuigers en de krukas niet beschadigd. Gerrit, de tuner, zal dit blok repareren. Zelf heb ik nog een krappe week voor Oss om het gemonteerde reserveblok te repareren, indien mogelijk.

Thuis direct gekeken wat hiermee aan de hand is en dat lijkt minstens zo heftig..! Een uitgelopen big-end lager, waardoor de zuiger licht de kop heeft geraakt, maar niet erg beschadigd is. De bovenste zuigerveer klemt wat, maar dit kan verholpen. Erger is dat de mooie lichte krukas bij het oude ijzer kan (krom en tap natuurlijk beschadigd), de nokkenas aan de rechterzijde geen smering heeft gehad door een verstopte oliesproeier en zwaar beschadigd is, alsmede de vier bijhorende tuimelaars. ( Oorzaak: het verpulverde big-end lagerschaaltje van de derde cilinder…)

Gelukkig kan ik een complete ( standaard ) krukas krijgen van Theun de Leeuw uit Friesland die de Honda van Yrjo van der Meijden gekocht heeft inclusief alle  reservespullen. Deze krukas heeft dezelfde Suzuki drijfstangen die wij gebruiken en waar de zuigers op passen. Het lukt zodoende het blok weer op te bouwen met een andere snelle nokkenas en gebruikte tuimelaars.

In Oss kan ik dus aantreden voor de hier te verrijden Pinksterraces. De Classics hebben hier twee wedstrijden. De eerste ’s middags na de twee tijdtrainingen. (Pinksterzondag). Het blok is goed, maar door de zware krukas wat minder fel. Ik sta als vierde getraind, na Niek Leeuwis, Jan Frank Bakker en Honda maat Gerard van den Brom.

De start van de race is wel goed en ik ga als derde de eerste bocht door, maar blijk een keer te weinig te hebben teruggeschakeld, waardoor de motor een beetje doodvalt, vlak voor de nieuwe chicane. Hierdoor zit ik de anderen danig in de weg. Gerard en ik raken elkaar hierdoor. Verder geen probleem, maar het duurt een halve baan en wat schermutselingen voor ik Gerard definitief voorbij kan en de derde plaats veilig kan stellen. Dit lukt wel, maar op zeer eerbiedige afstand van Niek, de winnaar en Jan Frank op de tweede plaats.

Pinkstermaandag is de tweede race en de start gaat ondanks een fikse ‘wheelie’ wel goed. Weer als derde de eerste bocht door en nu vrij kort op Niek en Jan Frank. Ik probeer mee te komen maar zij gaan toch echt te snel voor mij. Wel kan ik een aardig gat slaan op de achtervolgers, waarvan Gerard uiteindelijk de snelste is. Op grote afstand van Niek ( weer winnaar ) en Jan Frank word ik dus wederom derde, waar ik na alle pech heel erg blij mee ben!

Een week later mogen wij tijdens de Ducati Club Races in Assen aantreden voor onze vierde Classics wedstrijd. Ik rij hier op vrijdag al vier sessies met de grote Honda VTR 1000 SP2. Dat is wel weer even wennen: 136 krukas pk’s en ruim 200kg rijklaar! Maar wel erg gaaf om te doen. Het weer is ondanks alle matige voorspellingen best goed. Het lukt mij al snel mijn p.r. Van vorig jaar aan te scherpen naar 1.57.7 en de volgende dag zelfs naar 1.57.1.

Ik rij met de SP2 mee in de Twin Cup. Deze klasse is al royaal voorzien van nieuwe en snelle Ducati Panigales en verder veel 1098 en 1198 exemplaren van datzelfde merk… Ik train naar de 13e startplek en zondag in de race ’s morgens word ik 12e.

Bij de Classics train ik zaterdags naar de derde plaats achter Niek en Jarno Jonker op de BMW. Jan Frank heeft veel problemen met een gescheurd frame en traint slechts naar de achtste plaats.

Mijn start op zondagmiddag is heel goed en ik duik als tweede ( achter Niek ) de Haarbocht in… Mijn doel is eigenlijk te proberen Jarno op de BMW achter mij te houden en dit begin is in elk geval goed. In de Srubben gaat Niek erg wijd en ik kan binnendoor. Brutaal aan de leiding dus..!

Na de eerste doorkomst lig ik nog steeds op kop en rij ook alles uit de kast… Ik weet ook het tweede rondje nog te leiden maar voel reeds de hete adem der achtervolgende meute. Jan Frank heeft mij als eerste te pakken in de derde ronde, al redelijk snel gevolgd door Niek. Jarno weet ik echter nipt achter mij te houden.

Ik weet Niek er toch weer uit te remmen en ook Jan Frank te passeren, zodat bij het ingaan van de vijfde ronde ik weer op kop lig… Het enigszins behoudend rijden van de twee ABSAF rijders om hun materiaal te sparen wordt zodoende toch een beetje verstoord… Na twee ronden aan kop word ik nu voorbij gestoken door Niek en al spoedig volgt ook Jan Frank… Niek neemt een klein beetje afstand, maar niet echt veel. Jan Frank kan ik weer voorbij na de Strubben en het dooraccelereren op de Veenslang. Dit stuivertje wisselen herhaalt zich nog enige malen en ik ga ook als tweede de laatste ronde in. Bij het lappen van een achterblijver ( Jeroen op de 350 Ducati ), blijkt Jan Frank net wat doortastender en lig ik weer derde op een meter of dertig. Ik kan de afstand net niet meer helemaal dichtrijden en eindig op slechts tweetiende van Jan Frank als derde..!

Ik ben hier toch erg blij mee, vooral ook omdat ik er voor het eerst aardig bij kon blijven en mijn rondetijd ook met ruim een seconde heb weten aan te scherpen naar 2.01.6..! Jarno wordt overigens op twee seconden vierde met de BMW.

Kortom een prachtig weekeinde met een mooi resultaat..!

In het kampioenschap gaat Niek aan de leiding met 100 punten, Jan Frank volgt met zestig punten en ik sta derde met 48 punten.

Dit jaar schrijf ik ook de NK Classic Race verslagen voor www.racesport.nl  een goed bezochte website..!

Nu even rust en daarna Duitsland: Twee wedstrijden in Schleiz (22 en 23 juni) en een week later Oschersleben, eveneens een dubbele wedstrijd.

Vandaag  ( 3 juni ) het door Gerrit gerepareerde  blok weer opgehaald…

Ernst Hagen

 

 

 

© Ernst Hagen Motoren | Ontwerp: PK Designs